Hoe leer ik lopen

Enkele belangrijke tips bij het lopen :

Leer eerst de baseline op te bouwen.  Alvorens we de baseline gaan opbouwen moeten we de volgende tips in de gaten houden :

WEL

  • Als je loopt kijk recht voor u naar de horizon.
  • De bovenarmen bewegen van van achter naar voren langs het lichaam,  de voorarmen vormen een hoek van 90 graden ongeveer met de bovenarmen.
  • Hou de schouders laag en heel ontspannen.
  • Hou de rug recht.
  • Gebruik de tip van de voet het meest, het dient om de rest van de voet af te rollen
  • Loop niet op platte voeten, gebruik je tip van de voet !
  • De inspanning komt vanuit de benen en van nergens anders, al de rest is zeer ontspannen.
  • Lopen is zoals elke andere sport, maak geen overdreven bewegingen  want dan ben je niet goed bezig.
  • DRINK een halve liter water voor het vertrek. Drink minstens een halve liter nadien.
  • Eet niet vlak voor het lopen tenzij iets klein en energiek zoals een banaan.

NIET

  • Laat uw hoofd niet hangen aan de rechter of de linkerkant.
  • Kijk niet naar de grond !
  • Snel in en uitademen

Voor de ademhaling zijn de volgende tips zeer belangrijk :

  • Adem heel rustig
  • Natuurlijk inademen en iets langer uitademen
  • Lang uitademen is belangrijk voor recuperatie
  • Lang uitademen vermijdt steken