Het geheim tot succes in het lopen

Als mens moeten we zeer veel vervelende dingen doen op een dag waar we niet fitter of gezonder  van worden zoals werken , boodschappen doen , koken,  kuisen,  strijken maar we doen ze omdat het moet. Het zijn dus gewoontes.

Alle redenen om niet te lopen zijn voorhanden.  We voelen ons moe, we zijn snel buiten adem, we hebben geen energie, we voelen ons wat depressief, etc etc….al die redenen zijn er om NU te starten met dit loopprogramma.   Je zal moeten 3 keer per week lopen en dat neemt maar 30 minuten tijd.  Het zal een gewoonte worden.  Je zal moeten je basismotivatie omzetten in GEWOONTES. Niemand is eeuwig gemotiveerd om iets te doen.  Maar als het een gewoonte is , dan moet je er niet meer over nadenken. Het beste is dat je vaste dagen inplant zoals maandag ,woensdag en zaterdag of dinsdag donderdag en zondag.   Het weer mag geen uitvlucht zijn om niet te gaan. Zelf als het regent of het is koud moet je gaan op de geplande dag. Het is beter om geen twee dagen achter elkaar te lopen.  Sommige zeggen ‘ik ben te moe om vandaag te gaan lopen. Dat is dan de beste reden om wel te gaan lopen. Na een paar minuten lopen gaat de vermoeidheid verdwijnen en ga je opnieuw energie hebben. Na het lopen bruis je dan weer van energie ! 

Er zullen altijd dagen zijn dat je wat minder goed presteert in het lopen. Dat is helemaal niet zo erg. Je mag niet in het rood gaan. Dit betekent dat je L1,L2 en L3 moet blijven respecteren , dat betekent dat je in mindere dagen iets trager loopt.  Als je wat vermoeid bent moet je niet proberen om even snel te lopen als een dag dat je in topvorm was. Pas uw snelheid aan aan uw gevoel. Er gaat wel een dag komen dat uw conditie CONSTANT is geworden. Dat betekent dat zelf indien je wat moe bent, heeft dit geen weerslag op uw tempo. Je kan altijd op hetzelfde tempo lopen. Voor een ervaren loper betekent dit bijvoorbeeld L1 9km/uur, L2 10,5 km uur en L3 12 km/uur. Voor beginnende lopers die de baseline hebben betekent dit bijvoorbeeld L1 7 km/uur L2 8 km/uur en L3 9 km/uur.