Fase 1 :De Baseline : Hoe bouw ik die op ?

Nu begint het echte werk , leren lopen !  De baseline is een basis van waaruit je kan vertrekken om andere doelstellingen te realiseren. Van zodra je de baseline hebt kan je je ambities verleggen naar 5 km, 10 km of een halve marathon. De baseline is het belangrijkste ! De baseline bedraagt 20 min te kunnen lopen zonder stoppen en zonder af te zien.

Dit gaan we leren over 8 weken en we gaan 3 keer per week oefenen. We gaan stappen en lopen om uiteindelijk 20 min ononderbroken te kunnen lopen zonder buiten adem te zijn en zonder steken. Hoeveel km we gelopen hebben in die 20 min heeft geen enkel belang ! Of we nu 6 , 7,  8 of 9 km/uur lopen is in deze fase NIET belangrijk. In deze fase leren we rustig lopen zonder af te zien !

Tips voor de baseline

  • Tijdens het lopen moet je langzaam lopen ! Je mag niet buiten adem geraken.
  • Indien het moet loop je net iets sneller dan stappen, trippelen dus. Dit is superbelangrijk. Als je niet langzaam loopt  zonder buiten adem te geraken dan krijg je steken en moet ge het opgeven….
  • Langzaam lopen zonder buiten adem te geraken is DE ENIGE MANIER om te vorderen.
  • Verdeel de druk op je voeten gelijkmatig. Loop niet te plat maar loop ook niet op je tippen.
  • Respecteer alles wat ik tot nu toe verteld heb en je zult slagen !!
  • Eens je de baseline hebt dan kunnen we in 3 tempo’s gaan lopen en dan wordt het echt leuk.

Plan in om bijvoorbeeld dinsdag, donderdag en zaterdag te oefenen.  Maak hier een gewoonte van en laat het deel uitmaken van je leven zoals boodschappen doen, koken, werken, dat moet je ook doen en je doet dat gewoon. In het begin zal lopen lijken op een taak maar naarmate je gaat vorderen ga je je altijd maar beter voelen en je gaat er gelukkig van worden. Lopen wordt een noodzaak, we geraken eraan verslaafd.

Slecht weer of moe zijn mag geen excuus zijn om niet te gaan.  Het is net als je moe bent dat je moet gaan. Na een paar minuten van de work-out zal de vermoeidheid omslaan in energie. Dat is normaal want uw hartslag gaat naar omhoog en uw bloed circuleert door uw lichaam.  Het enige excuus om niet te gaan lopen is bij griep en koorts. Bij een gewone verkoudheid kan je beter gaan lopen want dan gaat je verkoudheid sneller over ! Indien je gaat beginnen lopen ga je quasi nooit meer ziek zijn.

Hierbij het schema voor het opbouwen van de baseline.  Elke week moet je 3 maal trainen. Je wisselt af stappen en lopen.  Tijdens het lopen mag je niet buiten adem geraken. Indien je buiten adem geraakt moet je vertragen. Het kan soms lijken dat je bijna niet loopt, gewoon trippelen. Bij sommige mensen zal trippelen de enige vorm van lopen zijn waarbij ze niet buiten adem geraken. Dat is niet erg ! Die moeten dan maar starten met trippelen.

Start to run schema